Main Article Content
Abstract
The objective of this research is to increase early childhood’s social competence by using role playing method. The study was conducted at Raudhatul Athfal al-Muhajirin in Medan in the year of 2010 with n = 24. This classroom action research was using Kemmis and Taggart (1997) model with three cycles. Each cycle has four steps. They are follows: 1) plan; 2) action; 3) observe; and 4) reflect. To analyze the data, qualitative and quantitative research method were used. The result of the qualitative analysis shows that the role playing method conducted with three steps are personification role playing, role playing with media, and role playing with social condition. The result of the quantitative analysis shows that there are significant differences between pre and post assessment of early childhood’s social competence.
ABSTRAK
Â
Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan kompetensi sosial anak usia dini dengan menggunakan metode bermain peran. Penelitian dilakukan di Raudhatul Athfal al-Muhajirin pada tahun 2010 dengan jumlah sampel sebanyak 24 orang anak. Penelitian tindakan kelas ini menggunakan model dari Kemmis (1997) dan Taggart dengan tiga siklus. Setiap siklus memiliki empat langkah yaitu: 1) perencanaan; 2) tindakan; 3) pengamatan; dan 4) refleksi. Analisis data menggunakan analisis kualitatif dan kuantitatif. Hasil analisis kualitatif menunjukkan bahwa metode bermain peran dilakukan dengan tiga tahapan yaitu bermain peran personifikasi, bermain peran berdua dengan menggunakan media, dan bermain peran dengan situasi sosial. Hasil analisis kuantitatif menunjukkan bahwa terdapat peningkatan nilai rata-rata antara asesmen awal dan akhir tiap siklus pada nilai kompetensi sosial anak usia dini.
Article Details
References
- Arief, Armai. 2002 Pengantar Ilmu Dan Metodologi Pendidikan Islam, Jakarta: Ciputat Press
- Al-Bani, M. Nashiruddin, 2008. Ringkasan Shahih Bukhari, Jilid 3, Terj.Abdul Hayyie al-Kattani dan A. Ikhwani,Jakarta: Gema Insani Press.
- Blatner, Adam, M.D. 2009. Role Playing in Education (http:www.blatner.com/ adam/rlplayedu) diunduh tanggal 1 Januari 2012.
- Cavell A. Thimothy, Barbara A. Meehan, dan Samuel E. Fiala. 2003. Asessing Social Competence in Children dan Adolescent dalam Handbook of Psychological dan Educational of Children, Cecil R. Reynolds dan Randy W. Khampaus (Ed.) New York: The Guilford Press
- Departemen Agama. 1985. Al-Qur’an dan Terjemahnya.
- Greenwood, Davyd J. and Morten Lovin. 1998. Introduction to Action Research. London: Sage Publications Ltd
- Han, Heejeong Sophia. 2010. Sociocultural influence on children’s social competence: a close look at kindergarten teachers’ beliefs (Report), dalam Journal of Research in Childhood Education
- Kemmis, Stephen dan Taggart. 1997. The Action Research Planner Australia: Deakin University, LSD
- Koch A. dan Clarke-Stewart J.B. 1983. Children: Development Through Adolescence, New York: Wiley & Sons
- Ladousse, Gillian Porter. 2004. Role play. Oxford: Oxford University Press
- Lincoln, Yvonna S. dan Egon G. Guba. 1885. Atau 1981. Naturalistic Inquiry, Baverly Hills: Sage Publication
- Loh, Andrew. 2010. Promoting Social Competence in Young Children - Simple Methods and Techniques.
- (http://www.brainy-child.com) diunduh tanggal 1 Januari 2012
- Lothar, Krappman. 1996. On the Social Embedding of Learning Processes in the Classroom. In Effective and Responsible Teaching: The New Synthesis. San Francisco: Jossey-Bass.
- Kail, Robert V., 2002. Advances In Child Development and Behavior. Amsterdam: Academic Press.,
- Kostelnik, Marjorie J. , Anne K. Soedarman, dan Alice P. Whiren. 2007. Developmentally Appropriate Curriculum Best Practice in Early Childhood Education. Ohio: Pearson.
- Miles, Matthew B. dan A. Michael Huberman. 1992. Analisis Data Kualitatif: Buku Sumber tentang Metode-
- Metode Baru, Terj. Tjejep Rohendi Rohidi. Jakarta: UI Press
- Mills, Geoffrey E. 2000. Action Research: A Guide for the Teacher Research. New Jersey: Printice Hall Inc. atau 2003
- Moedjiono dan Dimyati. 2005. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.