Main Article Content

Abstract

The research objective is to improve science learning outcomes of students in elementary schools. The data was collected in March-April 2011. Researchers collaborated with a group of science teachers in grade IV and V Elementary School in East Jakarta. The results showed the existence of teachers’ better understanding about how students learn and teachers teach, benefit of the reflection and peer observation, systematic learning improvement based on reflection and input from colleagues in a collaborative manner, knowledge exchange among teachers, teachers’ documentation of their work progress, feedback exchange among teachers, and publicity and dissemination of the final results of Lesson Study. Meanwhile, the results obtained by students, in addition to direct involvement in the learning process, are the improvement of creativity in both discussion and in the establishment of science experiments upon the posed questions related to the material being discussed. In group discussions, there have been students who stand out their friends in a group. Therefore, the science learning activity becomes developed and focused on students more.

 

ABSTRAK


Tujuan penelitian ini yaitu untuk meningkatkan hasil belajar IPA siswa sekolah dasar (SD). Pengumpulan data dilakukan pada bulan Maret-April 2011. Peneliti berkolaborasi dengan sekelompok guru IPA kelas IV dan V SD Negeri di Jakarta Timur. Hasil penelitian menunjukkan bahwa setelah lesson study pemahaman para guru menjadi lebih baik dalam hal: bagaimana siswa belajar dan guru mengajar; pemanfaatan kegiatan refleksi dan pengamatan teman sejawat; pembelajaran secara sistematis berdasarkan refleksi dan masukan dari teman sejawat secara kolaboratif; menimba pengetahuan dari guru lainnya; mendokumentasikan kemajuan kerjanya; memperoleh umpan balik dari teman guru; mampu mempublikasikan dan mendiseminasikan hasil akhir dari lesson study. Hasil yang diperoleh siswa, selain terlibat langsung dalam proses pembelajaran, kreativitas lebih meningkat baik dalam kegiatan diskusi maupun melaksanakan percobaan IPA dengan pertanyaan-pertanyaan yang diajukan terkait dengan materi yang sedang dibahas. Dalam kegiatan diskusi kelompok nampak siswa-siswa yang lebih menonjol dari teman–teman satu kelompoknya, sehingga pembelajaran IPA menjadi hidup dan kegiatan lebih terpusat pada siswa, dan lebih berkembang.

Article Details

How to Cite
--, P., & --, R. (2012). Lesson Study untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam bagi Siswa Sekolah Dasar*). Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 18(1), 54-64. https://doi.org/10.24832/jpnk.v18i1.69

References

  1. Benyamin S. Bloom. 2001. Taxonomy for Learning Teaching and Assessing, A Revision of Bloom; Taxconomy of Educational Objectives. (New York Longman)
  2. Cerbin, Bill & Kopp Bryan. A Brief Introduction to College Lesson Study. Lesson Study Project. online: http ://www.uwlax.edu/sotl/lsp/index2.htm diunduh pada tanggal 8 April 2011.
  3. Catherine Lewis. 2004. Does Lesson Study Have a Future in the United States?. Online: http://www.sowionline.de/journal/2004-1/lesson_lewis.htm diunduh pada tanggal 9 April2011;Lesson Study Research Group online: http://www.tc.edu/lessonstudy/ whatislessonstudy.html diunduh pada tanggal 12 April 2011.
  4. Mulyana. Slamet. 2007. Lesson Study (Makalah). Kuningan: LPMP-Jawa Barat.
  5. Richardson, J. 2007. Lesson Study, Teacher Learn How To Improve Instruction. National Staf Development Council. (Online). http://www.nsdc.org di akses 23 Mei 2008).
  6. Wikipedia. 2007. Lesson Study. Online: http://en.wikipedia.org/wiki/Lesson_study diunduh pada tanggal 9 April 2011.