Main Article Content

Abstract

The purpose of writing of this article is to analysis of entrepreneurship in junior high school curriculum development related to the definition of entrepreneurship curriculum, the foundation of entrepreneurship curriculum design, curriculum development in entrepreneurship and entrepreneurial values contained in the curriculum of entrepreneurship. Developing entrepreneurship curriculum into something that is important in order to reduce unemployment in the country and improve people’s welfare. Junior high school is a strategic place for the development of entrepreneurship curriculum because at this developmental stage, students already have the ability to think is so very full of potential for them to absorb and apply the values of entrepreneurship in their learning experience.

 

ABSTRAK

Tujuan penulisan artikel ini dimaksudkan untuk mengkaji pengembangan kurikulum kewirausahaan di SMP yang berkaitan dengan definisi kurikulum kewirausahaan, landasan penyusunan kurikulum kewirausahaan, desain pengembangan kurikulum kewirausahaan dan nilai-nilai kewirausahaan yang dimuat dalam kurikulum kewirausahaan. Pengembangan kurikulum kewirausahaan menjadi sesuatu yang penting dalam rangka mengurangi pengangguran di negeri dan meningkatkan kemakmuran rakyat. Tingkat SMP merupakan tempat yang strategis untuk pengembangan kurikulum kewirausahaan karena pada tahap perkembangan ini, siswa sudah memiliki kemampuan berpikir yang lengkap sehingga amat potensial untuk mereka bisa menyerap dan menerapkan nilai-nilai kewirausahaan dalam pengalaman belajar mereka.

Article Details

How to Cite
Saputra, Y. N. (2011). Pengembangan Kurikulum Kewirausahaan di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 17(5), 599-607. https://doi.org/10.24832/jpnk.v17i5.52

References

  1. Alberty, Harold B., dan Elsie J. Alberty. 1965. Reorganizing the High-School Curriculum, New York : The Macmillan Company.
  2. Antaranews.com. 2011. “Menkop: Jumlah Wirausahawan Masih Rendah”, (online), (http://www.antaranews.com/berita/247821/menkop-jumlah-wirausahawan-masih-rendah, diakses tanggal 12 Juni 2011).
  3. Departemen Pendidikan Nasional. 2009. Rencana Strategis Departemen Pendidikan Nasional 2010-2014. Jakarta : Departemen Pendidikan Nasional.
  4. Flavell, J. H. 1963. The developmental psychology of Jean Piaget. New York: D.Van Nostrand.
  5. Henderson, James G. dan Richard D. Hawthrone. 2000. Transformative Curriculum Leadership. New Jersey : Prentice Hall.
  6. Hermana, Budi. 2008. “Pengertian dan Teori Kewirausahaan”, (online), ( http://nustaffsite.gunadarma.ac.id/blog/bhermana/2008/04/05/sejarah-dan-teori-kewirausahaan/, diakses tanggal 12 Juni 2011).
  7. Kompas.com. 2010. “Penganggur Akademik Dua Juta Orang”, (online), (http://edukasi.kompas.com/read/2010/09/27/09481825/Penganggur.Akademik.Dua.Juta.Orang, diakses tanggal 12 Juni 2011).
  8. Krug, Edward A. 1960. Curriciculum Planning, Harper and Brothers, New York.
  9. Lucas, William. 2007. Testing a Causal Model for the Development of Enterpreneurial Intention in Singapore, Regional Frontiers of Enterpreuneurship Research, (pdf), (www.swinburne.edu.au/lib/ir/onlineconferences/.../lucas_summary_p134.pdf, diakses tanggal 12 Juni 2011).
  10. Lupiyoadi, Rambat dan Jero Wacik. 1998. Wawasan Kewirausahaan : Cara Mudah Menjadi Wirausaha. Jakarta: Lembaga Penerbit Fakultas Ekonomi Universitas Indonesia.
  11. Nasution, S. 2006. Asas-asas Kurikulum. Jakarta: Bumi Aksara.
  12. Putra. 2008. “Definisi Kewirausahaan (Enterprenuership) Menurut Para Ahli”, (online), ( http://putracenter.net/2008/12/23/definisi-kewirausahaan-entrepreneurship-menurut-para-ahli/, diakses tanggal 12 Juni 2011).
  13. Permana, Johar dan Darma Kesuma. 2008. Kewirausahaan dalam Pendidikan, Bandung : Alfabeta.
  14. Ragan William, B. 1955. Modern Elementary Curriculum, The Dryden Press, Inc.
  15. Saylor, J. Galen dan William M. Alexander. 1981. Curriculum Planning for Better Teaching and Learning, Fourth Edition, New York : Holt, Rinehart and Winston.
  16. Smith, B. Othanel, 1956. Fundamentals of Curriculum Development, New York Yonker-on-Hudson, American Book Company.
  17. Suderadjat, Hari. 2010. Bahan Kuliah Manajemen Kurikulum Pendidikan Dasar, Bandung : Pascasarjana Uninus.
  18. Sukmadinata S., Nana. 2008. Pengembangan Kurikulum Teori dan Praktek, Bandung : Remaja Rosdakarya.
  19. Susanti, Benny dan Sri Hermawati. 2008. “Kewirausahaan”, (pdf), ( http://entrepreneur.gunadarma.ac.id/e-learning/.../039_Kewirausahaan.pdf, diakses tanggal 12 Juni 2011).
  20. Undang-Undang Dasar 1945 (Amandemen). 2009. Yogyakarta : Pustaka Grhatama.
  21. Wardoyo, HP. 2008. “Ruang Lingkup dan Proses Terbentuknya Kewirausahaan”, (pdf), (http://wardoyo.staff.gunadarma.ac.id/Downloads/folder/0.0, diakses tanggal 12 Juni 2011).