Pengembangan Modul Prototipe Bahan Ajar Cetak Mata Kuliah Pendidikan Lingkungan Hidup pada Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh: Studi Kasus di Universitas Terbuka

Maman Rumanta, Krisna Iryani, Anna Ratnaningsih

Abstract


The purpose of this research is to produce the module prototype of teaching material on the Environmental Education course in Open University. This research used the formative evaluation technique, by developing, a prototype of module of teaching material on Human Being, Energy, and Natural Resource as a model in writing other modules. The module was tested and revised gradually, starting from one-to-one evaluation; the small group evaluation; and field evaluation. The result of the research shows that several deficiencies were found in the module prototype on the one-to-one evaluation, such as the less obvious picture with the description written in foreign language, formative test that is not suitable with the material, and some terms that are not clearly explained. The result of small group evaluation also shows that the material on module prototype is too excessive and there are some topics that must be revised. Meanwhile, the result of field test shows that the module prototype is quite good and it can be understood by respondents, but there are still suggestions related to the use of term that is not obvious. It can be concluded that the prototype of teaching material for Environmental Education is quite good to use as the teaching material for distance education after evaluation, revision, and field test, with a little bit the revision especially related to the use of term.

 

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk mendapatkan prototipe modul pada bahan ajar mata kuliah Pendidikan Lingkungan Hidup, Universitas Terbuka. Penelitian ini menggunakan teknik evaluasi formatif, dengan mengembangkan satu prototipe modul bahan ajar berupa modul 2 tentang Manusia, Energi, dan Sumber Daya Alam, sebagai model dalam penulisan modul lainnya. Prototipe modul bahan ajar tersebut diuji coba dan direvisi secara bertahap, mulai dari evaluasi satu-satu dilanjutkan dengan evaluasi kelompok kecil, dan evaluasi lapangan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pada evaluasi satu-satu, ditemukan adanya beberapa kekurangan, seperti gambar yang kurang jelas dengan keterangan masih menggunakan bahasa asing, tes formatif yang tidak sesuai dengan materi, serta beberapa istilah yang belum dijelaskan. Hasil evaluasi kelompok kecil menunjukkan materi pada prototipe modul bahan ajar tersebut terlalu banyak, kualitas gambar kurang memadai, dan ada beberapa materi yang perlu diperbaiki. Sedangkan hasil uji lapangan menunjukkan bahwa prototipe modul tersebut sudah cukup baik dan dapat dimengerti responden, namun masih ada saran penggunaan istil ah yang belum jel as. Disimpul kan bahwa setelah melakukan serangkaian evaluasi dan revisi diakhiri dengan uji lapangan, prototipe modul bahan ajar Pendidikan Lingkungan Hidup tersebut cukup baik untuk digunakan sebagai bahan ajar pendidikan jarak jauh, dengan beberapa catatan perbai kan khususnya penggunaan istilah.



Keywords


prototype module development, printed teaching material, environmental education course, distance learning module, pengembangan modul prototype, bahan ajar cetak, pendidikan lingkungan hidup, pendidikan jarak jauh.

Full Text:

PDF

References


Ain, T.R. 2013. Pemanfaatan Visualisasi Video Percobaan Gravity Current untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika pada Materi Tekanan Hidrostatis. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika. 2(2), 97–102.

Arlitasari, O., Pujayanto, & Budiharti, R. 2013. Pengembangan Bahan Ajar IPA Terpadu Bebasis Salingtemas dengan Tema Biomassa Sumber Energi Alternatif Terbarukan. Jurnal Pendidikan Fisika. 1(1), 81-89.

Dick, W., Carey, L. & Carey, J.O. 2001. The Systematic Design of Instructional (5 ed). NewYork: Addison Wesley, Longman.

Dick, W., Carey, L. & Carey, J.O. 2009. The Systematic Design of instructional (7 ed). London: Pearson Education Ltd.

Dunn K.E. & Mulvenon S.W. 2009. A Critical Review of Research on Formative Assessment: The Limited Scientific Evidence of the Impact of Formative Assessment in Education. Practical Assessment, Research & Evaluation. 14(7), 1-11.

Ediyanto. 2014. Pengembangan Model Penilaian Formatif Berbasis Web untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika Siswa. Jurnal Pendidikan Sains. 2(2), 63-75.

Farida, I., Yani, D.E., & Sigit, A. 2013. Analisis Kualitas dan Tingkat Keterbacaan Materi Bahan Ajar Cetak Melalui Evaluasi Formatif. Jurnal PTJJ. 14(2), 69-78.

Flagg, B. N. 1990. Formative Evaluation for Educational Technologies. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Harijanto, M. 2007. Pengembangan Bahan Ajar untuk Peningkatan Kualitas Pembelajaran Program Pendidikan Pembelajar Sekolah Dasar. Didaktika. 2(1), 216-226.

Hattie, J.A, Brown, G.T. L.,Ward, L., Irving, S.E, & Keegan, P.J. 2006. Formative Evaluation of an Educational Assessment Technology Innovation: Developers’ Insights into Assessment Tools for Teaching and Learning (asTTle). Journal of Multi Disciplinary Evaluation. Number 5. http://journals.sfu.ca/jmde/index.php/jmde_1/article/view File/50/57John. Diakses 27 Juli 2016

Jha, V. & Duffy, S. 2002. Ten Golden Rules’ for Designing Software in Medical Education: Results From a Formative Evaluation of Dialog. Medical Teacher. 24(4), 417–421.

Jumiati, Sari, M. & Akmalia, D. 2011. Peningkatan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Numbereds Heads Together (NHT) pada Materi Gerak Tumbuhan di Kelas VIII SMP Sei Putih Kampar. Lectura. 2(2), 161-185.

Keller, J. M. 1987. The systematic process of motivational design. Performance and Instruction. 26(9), 1–8.

Mansourzadeh, N. 2014. A Comparative Study of Teaching Vocabulary through Pictures and Audio-visual Aids to Young Iranian EFL Learners. Journal of Elementary Education. 24(1), 47-59.

Ogle, G.J. 2002. Towards A Formative Evaluation Tool. Dissertation. Virginia Popytechnic Institute and State University. Virginia.

Pangesti, F. 2012. Pengembangan Bahan Ajar Pendidikan Berpikir (Kritis dan Kreatif ) Berbahasa Indonesia SMA Melalui Pembelajaran Lintas Mata Pelajaran. e-Jurnal Universitas Negeri Malang. http://jurnal online. um.ac.id/data/artikel/artikel285. Diakses 20 Juli 2016.

Pribadi, B.A & Syarif, E. 2010. Pendekatan Konstruktivistik dan Pengembangan Bahan Ajar pada Sistem Pendidikan Jarak Jauh. Jurnal Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh. 11(2), 117-28.

Stewart, B.L. 2004. Formative and Summative Evaluation of Online Courses. The Quarterly Review of Distance Education. 5(2), 101-109.

Suartama, I.K. 2010. Pengembangan Multimedia untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran pada Mata Kuliah Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran. 43(3), 253-262.

Stokes, S. 2002. Visual Literacy in Teaching and Learning: a Literature Perspective. Journal for the Integration of Technology in Education. 1(1), 10-19.

Sukerni, P. 2014 Pengembangan Buku Ajar Pendidikan IPA Kelas IV semester I SD no 4. Kaliuntu dengan Model Dick and Carey. Jurnal Pendidikan Indonesia. 3(1), 386-396.

Suparman, A & Zuhairi A. 2004. Pendidikan Jarak Jauh: Teori dan Praktek. Jakarta: PAU-PPAI, Universitas Terbuka.

Suparman, A. 2014. Teknologi Pendidikan dalam Jarak jauh: Solusi untuk Kualitas dan Akisesibilitas Pendidikan. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.

Suswina, M. 2011. Hasil Validitas Pengembangan Bahan Ajar Bergambar Disertai Peta Konsep untuk Pembelajaran Biologi SMA Semester 1 Kelas XI. Ta’dib. 14 (1), 44-51.

Suwiwa, I.G, Santyasa, I.W, & Kirna, I.M. 2014. Pengembangan Multimedia Interaktif Pembelajaran pada Mata Kuliah Teori dan Praktik Pencak Silat. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha. (4). pasca.undiksha.ac.id/e-journal/index.php/jurnal_tp/article/download/1372/1055. Diakses 25 Juli 2016.

Triantafillou, E., Pomportsis, A., & Demetriadis, S. 2003. The Design and The Formative Evaluation of an Adaptive Educational System Based on Cognitive Style. Computers and Education. 41, 87-103.

Yoshida, H. 2010. Development and Formative Evaluation of The “Educational Media Inservice Teacher Training Curriculum Standards”. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology (IJEDICT). 6(3), 37-55.

Yuliana, E., Sadjati, I.M., & Fadila, I. Penilaian Tingkat Keterbacaan Materi Modul Melalui Evaluasi Formatif. Jurnal Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh. 13(2), 113-124.




DOI: http://dx.doi.org/10.24832%2Fjpnk.v1i2.408

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


View My Stats

Copyright of Balitbang Kemendikbud © 2016

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.